– Det er klart at det er prestisje mellom de norske kontinental lagene. Men rytterne bør nok kun tenke på samarbeidet de mellom underveis, sier sportssjef Atle Kvålsvoll.
Laget har trent hjemme i Grimstad den siste uken og i dag testes løypen i sin helhet for første gang. Men Kristian Aasvold har studert profilen godt på forhånd.
– Den er 42.5 km lang og halvtøff. Det går mye opp og ned helt fra Askøy og inn til sentrum. En mil før mål kommer Birkelundsbakken, den er 1.4 km lang med 7,2% gjennomsnittlig stigning. Her blir det viktig å holde laget samlet, slik at vi kan avslutte med mest mulig samlet tropp.
Hvert lag stiller med seks ryttere til start. Slutt-tiden blir målt på den fjerde rytteren som krysser målstreken. Så her gjelder det å ha med flest mulig over Birkelundsbakken og inn mot mål.
Hvordan kan TV-seerne se at lagarbeidet går bra?
Atle Kvålsvoll og Kristian Aasvold er enige om at hvis man ser at alle rytterne går rundt i rullen er det et godt tegn, at ikke noen blir sittende uten å ta føringer. Aasvold legger til:
– Det er optimalt hvis hele laget er jevnt. Det hjelper ikke at den sterkeste kjører så raskt han kan, da kjører han fra de andre. De sterkeste må heller ta lengere jevne føringer. Vi må starte hardt og ha en naturlig progresjon underveis.
Vi er et av fire kontinentallag som får sykle VM-tempoen. Og får måle krefter mot flere av verdens beste sykkellag.
– Jeg synes det er en fin guest av UCI og slippe til de nasjonale lagene, understreker Kvålsvoll.
– Det blir en opplevelse, det er ikke alle som får oppleve å sykle VM i løpet av karrieren, spesielt ikke på hjemmebane, sier Aasvold som ikke har rukket å kjent på VM- livet rundt løypen enda.

