Legger planer for TSS-sesongens første par måneder: Foran mac’en Atle og Sebastian Kvålsvoll – på ”Skype-skjermen”, Stian Remme. (Foto: Tore Sæther / TSS)
Sportsdirektør Sebastian Kvålsvoll sitter sammen sportssjef Atle og planlegger første del av 2016-sesongen. På Skype har de den andre sportsdirektøren, Stian Remme. Stian er lommekjent i området hvor etterjulsvinterens treningsleir for Team Sparebanken Sør-rytterne skal holdes, i Guardamar del Segura, tre kvarters biltur sør om Alicante.
Fra 6 til 20. februar får de ti rytterne med noen av lagets støttespillere to verdifulle treningsuker både i flatland og i fjell. Trengingscampen ligger ikke så veldig langt unna stedet hvor laget har holdt til på tilsvarende treningsopphold de siste årene. Men det er noe positivt ved scenebytte – både terrenget og løypene hvor rytterne kjører sine fire, fem, seks timers økter og også innkvarteringen.
Utfordrende logistikk
For ”Sebbe” som har ansvaret for bestilling av flybilletter og også hoteller på den første halvdelen av sesongen, er det ganske mange forhold som må tas i betraktning for å komme i mål på mest hensiktsmessig – og økonomisk gunstigst – måte.
– Den største utfordringen er at rytterne bor flere steder i landet. Da er det ikke like lett å koordinere reisene for at alle skal komme frem til bestemmelsesstedet sånn noenlunde samtidig. Flere av rytterne bor som kjent på Sørlandet, og flyplassen, Kjevik, er ikke akkurat den som har flest avganger å velge blant.
En ny situasjon for laget er også at flere av rytterne har hatt, og har, egne treningsopphold i Frankrike og Spania. I franske Céret er nesten halvparten av laget stasjonert. De fire får i alle fall kort reise ned til Costa Blanca og treningsleiren…
.jpg) |
Henrik Duus skal kjøre TSS-lastebilen med de nye syklene ned til Spania hvor treningsleiren i neste måned skal holdes.
|
Lastebil på Europa-turné
Før treningsleiren innledes skal sykler og annet utstyr være på plass. Allerede i midten av januar kjører Henrik Duus, en av TSS-mekanikerne, lagets lastebil full av utstyr ned til Spania. Denne viktige delen av TSS-utrustningen blir ”tourende” rundt sør i Europa i de to første konkurransemånedene.
Frankrike i starten – Norge i mai
I fjor innledet TSS sesongen med ritt i Kroatia. I år starter de ti rytterne med éndagersritt i Frankrike som oppkjøring til sesongens første etapperitt, Tour de Normandie. Syvdagersrittet i Nordvest-Frankrike avvikles fra 21. til 27. mars.
Hvem som skal kjøre de forskjellige rittene, er ennå ikke helt klart. Men i hvert av éndagers-rittene kan TSS stille med maksimalt åtte ryttere.
De første to konkurransemånedene blir i stor grad franske, mens mai betyr kjøring i Norge; både tradisjonsrike Hadeland / Ringerike, Tour of Norway (18. -22.) og norgescup i Ottestad.
Spennende sesong
Etter at Team Sparebanken Sør i fjor hadde sin beste sesong noensinne målt i topp-plasseringer i UCI-ritt, er det knyttet stor interesse til 2016 og hva karer som først og fremst Andreas Vangstad, Carl Fredrik Hagen, Herman Dahl og Fridtjof Røinås kan prestere. Alle fire noterte seg i fjor for flotte plasseringer både her hjemme og i utlandet.